Waya Lai Lai, Mantaray & Blue Lagoon

14 mei 2011 - Wayalailai Resort, Fiji

Za 14 mei, Waya Lai Lai

Na een goede nachtrust was het om 9.15 tijd om te vertrekken naar het volgende eiland, Waya Lai Lai. Om 10.30 werden we door een speetboot opgehaald vanaf de grote boot. Het was echt een zeer primitief bootje, zoals je die normaal op het nieuws ziet vol met zon 50 vluchtelingen. De rit na het eiland was dan ook nogal ruig en veel mensen waren dan ook drijfnat voor we op het eiland aankwamen. Jammer genoeg was de shark feeding trip al weg toen we aankwamen. Dus besloot ik maar lekker te gaan chillen op het strand en lekker een strandwandeling te maken. Plots begon een Fiji girl vanaf een rots te roepen dat er haaien waren. Ik klom op de rots waar ze stond en zag 5 haaien van ongeveer zon 2 meter rond een school vissen cirkelen om er vervolgens omstebeurt doorheen te zwemmen om een feestmaal binnen te halen. Je zag de vinnen af en toe boven komen en het had wel iets spannends om er op een paar meter afstand van te staan. Echt super vet. Daarna ben ik met een duits meisje en 2 engelse gasten een cursus armband weven gaan volgen, zodat je je eigen armband kon maken van kokosbladeren. Best lachen alleen is het echt priegelwerk en daar zijn mijn handen en mijn motoriek niet echt voor gemaakt. Uiteindelijk is het me toch gelukt, maar om hem mee te nemen moest je 5 dollar betalen. Er was ook een klein marktje waar ik een leren armband met een haaientand kocht voor hetzelfde bedrag. Na het avond eten heb ik nog met 4 engelse en 2 canadezen gezellig wat gepraat, gedronken en wat gekaart. De tijd lijkt hier echt langzaam te gaan want het lijkt al vroeg heel laat omdat het zo donker is.

Zo 15 mei, Waya Lai Lai

Aangezien het ontbijt van 7-8 uur was, moest ik mijn wekker zetten om het te halen. Na een goed cornflakes ontbijt ben ik tot half 10 terug in bed gedoken. Omdat het zondag is en de mensen best religieus zijn, zijn er geen activiteiten behalve het meegaan naar de kerk. Dat leek me wel interessant en ben meegegaan. De kerk is hier ten minste nog echt druk en een stuk gezelliger omdat ze veel liederen zingen. Jammer dat alles in Fiji's was zodat ik er geen drol van verstond, maar toch was het een interessante belevenis. Daarna heb ik tot 2 uur heerlijk in een hangmat lam gedaan waarvoor deze trip ook bedoeld is. Om 2 uur ben ik met 2 engelse gasten en een duits meisje de top van het eiland gaan beklimmen. Aangezien ik alleen mijn witte schoenen bij had moest ik het daarmee doen. Het pad was nogal lastig door de modder en omdat het nogal steil was. De brandende zon en de luchtvochtigheid maakten het ook niet echt makkelijker. Van in love te zijn met de zon ben ik achtereenvolgens vreemd gegaan met wind en de schaduw. Onderweg in de jungle hadden we echt super mooi uitzicht. Helemaal bezweet na een uur kwamen we aan op de top, daar was het uitzicht over de rest van de eilanden helemaal geweldig. Zo onwerkelijk maar echt super mooi. Terug beneden namen we snel een frisse duik in de zee en daarna ben ik lekker gaan douche. Na het avondeten ben ik met 1 engelse gast die nogal op Bart Boos leek (Ben) en 2 canadeese vrouwen gezellig gaan kaarten. De spellen genaamd Shithead, Asshole en Bullshit gespeeld. Natuurlijk was ik er een meester in wat hun nogal verbaasden, maar aangezien mijn goede kaart verleden verklaart dat een hoop.

Ma 16 mei, Manta Ray Island

Na een goede nachtrust in mijn klamboebed moest ik er weer vroeg uit voor het ontbijt. Wel een back to basic resort hier, een klamboebedje, geen airco of ventilator en een douche met koud water uit een tuinslang. Wel appart maar dan waardeer je je luxe leventje thuis wel. Om half 11 werden we opgehaald door de grote boot en zetten de reis zich voort naar Manta Ray Island. Om half 11 kwamen de Fiji boys er echter achter dat het tij nogal groot was (wat ook al lang eerder gezien kon worden) waardoor er veel rotsen en koraal bloot lag. Ze moesten dus wat verzinnen om de boten van het droge af te krijgen en ons over het koraal te transporteren. Maar om 11 uur Fiji time was alles geregeld en zaten we dan toch op de grote boot. Op Mantaray aangekomen keek ik me ogen wederom uit, zo mooi tropisch eiland met zon vette uitstraling. Het is er ook echt gezellig en knus dus al snel leer je daar mensen kennen. Na gezellig op het strand gelegen te hebben en flink wat gelachen te hebben was het tijd om de Fiji krachtpatsers aan het werk te zien bij de kokosnootdemonstratie. Hij klom als een aap de boom 1 pakte een kokosnoot en pelde hem af. Beneden aangekomen sloeg hij deze met zijn blote hand door midden. Die gasten zijn echt gemaakt om lomp te zijn en zijn allemaal ook flinke Billy's.

Een paar minuten later ontstond er flinke paniek en vreugde tegelijk op het eiland. De drums werden met al hun levensenergie geslagen en iedereen riep dat er Manta rays waren. Het waren de eerste manta rays van dit jaar en het seizoen was dus begonnen. Manta rays zijn roggen voor 4 tot 6 meter breed waarover maar heel weinig bekend is, echt heel mysterieuze dieren en voor Fiji people zelfs magisch. National Geographic heeft zelfs een half miljoen dollar geboden als je goede fotos en videos maakt over deze dieren en vooral als ze paren. Met grote snelheid pakte iedereen zijn snorkel gear en snelde zich na 1 van de speedboten. Na 5 minuten varen kwamen we bij het rif aan waar ze gespot waren. De stroming is zo sterk daar dat je je er niet tegen in kunt zwemmen en je je mee moet laten drijven. Tijdens mijn eerste duik kon ik de mantaray niet echt zien. De 2e poging landen ik zon 3 meter voor hem. Het was echt zo indrukwekkend om er 1 te zien, het voelt echt magisch om er mee te zwemmen. Echt super vet. Het leek echter een kleintje van zon 2 meter tot dat iemand besloot om onder te duiken en dichterbij te zwemmen. Toen zag ik dat hij toch wel echt groter was en zeker de 4 meter haalden. Toen besloot ik zelf ook onder te duiken en zag ik hoe groot hij werkelijk was. Ik zwom op 1 meter afstand van dit beest en was echt dikke shit. Zo relaxt als dat hij zwemt zo hard moet je zwemmen om ze bij te houden ,aar het was echt zo ongelovelijk en peaceful. Echt een belevenis dat je once in a life time meemaakt. Na een uur gezwommen te hebben keerden we terug en was iedereen in opperbeste stemming. Het werd dan ook groots gevierd die avond en het eindigde in de late uurtjes.

Di 17 mei, Manta Ray Island

Na een goed feestje was het vandaag de dag om weer eens lekker te relaxten, aangezien ik dat nog niet genoeg gedaan heb. Na een goed ontbijt, pannekoeken en vers fruit, was ik klaar om weer heerlijk lekker te bakken op het strand. Het enige wat een uren lange bruinbakdag onderbrak was de heerlijke a la carte lunch. Daarna kon ik weer heerlijk verder bakken met de groep mensen waar ik de vorige dag ook mee had opgetrokken. De bakdag kwam ten einde toen het tijd was voor het a la carte diner. Na heerlijk gegeten te hebben en flink gelachen te hebben aan tafel was er een traditionele Fiji dans en muziek show op het strand. De dansjes waren een beetje amateuristisch maar dat maakte het juist extra gezellig. Op een gegeven moment was iedereen mee aan het zingen en het dansen. Daarna hebben we  lang bij het kampvuur gehangen en wat drinkgames gespeeld. Echt super lachen en super misselijke spelletjes. Nadat de drinking games hun werk hadden gedaan bij de meesten verzon Stuart (1 van de engelse boys) wat uitdagingen zoals hoeveel mensen kunnen er in een hangmat zonder dat die breekt. Omdat we niet meer dan 12 mensen konden verzamelen bleef het record op 12 staan. Vervolgens werd het een strandstoel enzovoorts. Daarna hebben we nog wat True or False en I never gespeeld... Al met al een zeer gezellige avond met zeer gezellige mensen. Om 2 uur snachts was het tijd om te gaan pitten aangezien de puf bij iedereen weg was.

Wo 18 mei, Blue Lagoon

Na lekker uitgeslapen te hebben kon ik niet veel doen dan op het strand liggen voordat ik opgehaald zou worden en na Blue Lagoon zou gaan. Nog even gedag gezegd tegen de rest en toen was het hoog tijd om op de boot te springen. Op de boot kwam ik wat bekende tegen zoals Eithan (Israelier), Sean (engelse boy), Lisa (duitse girl) en het amerikaanse koppel Adam en Julie. Iedereen was op weg naar de noordelijke eilanden. Adam en Julie gingen naar het zelfde eiland als mij. Toen we er aankwamen zagen we een oogverblindend uitzicht over de verschillende kleuren van de zee. Op Blue Lagoon kregen we een lekker welkoms cocktailtje en ontmoeten we het engelse stelletje Ryan en Jen. Blue Lagoon is echt een super mooi resort met een fantastische omgeving. Omdat we eigenlijk te laat waren voor de lunch werd er speciaal voor ons een prive lunch geregeld die zeer goed was. Om 3 uur zijn we met Ryan, Jen, Adam, Julie en Adriano (franse boy) naar een zandstrand verder op gegaan dat bij laag tij bloot komt te liggen. Het tij keerde echter terwijl we over het zandstrand liepen en binnen no time stonden we zon 100 meter van de kust midden in de zee. Gelukkig was het maar 20cm diep maar leek het ons toch slimmer om terug te keren en hebben we wat beachsoccer gespeeld. Het was echt een super gezellig uitje. Voor het avondeten werden we welkom gegeten met wat kava. Daarna hebben we heerlijk gegeten en bij het kampvuur gezeten en besloot ik dit keer maar keertje op tijd na bed te gaan.

Do 19 mei, Blue Lagoon

Voor de 1ste keer had de dorm naast een ventilator ook een airco. Ik heb dan ook echt heerlijk geslapen bij een aangename temperatuur. Wel moest ik er op tijd uit aangezien ze waren volgeboekt voor deze dag, maar als oplossing hadden ze een lodge omgetoverd tot 4 persoon dorm. Na mijn spullen verplaatst te hebben was het om 9 uur tijd voor de snorkeltrip die plaats zou vinden tussen de filmscenes van de film Blue Lagoon. Eerst gingen we naar Turtle Island waar we hoopten zeeschildpadden te spotten. Helaas zagen we die niet maar wel was het super mooi onderwater. De onderwater wereld heeft dan ook echt zon lompe indruk op mij gemaakt dat is niet normaal. Zoveel koraal in allerlei kleuren evenals alle tropische vissen, het is echt ongelovelijk. Wederom zagen we ook Nemo visjes, zeepaardjes en vissen in allerlei heldereen fluor achtige kleuren. Het is ook echt super vette ervaring om midden in een school vissen te zwemmen. Ze komen zo dichtbij, je voelt je echt 1 met de natuur. Ook zagen we nog een zeer kleurrijke zeeslang die achteraf giftig bleek te zijn. Na 45 min gingen we naar de volgende spot. Hier was het ook met 1 woord, Prachting! Hier zag ik dan ook dingen die ik nog nooit gezien had zoals een Lion Fish, Schorpion vis, hermiet krabben en een super grote octopus die steeds van kleur veranderen om zich voor ons te camoufleren. Echt een hele belevenis. Toen we om half 12 terug kwamen was het tijd om lekker op het strand te liggen en uit te rusten. Af en toe een afkoelend duikje in de heldere blauwe zee en dan weer op het strand ploffen onder een palmboom, echt een droom wereld. 's Avonds met het avondeten heb ik heerlijk lopen smullen van al het lekkers en hebben we daarna nog gezellig wat gedronken met Ryan, Jen, Adam en Julie. Dat is ook zo mooi aan reizen, dat je zoveel interessante, verschillende en zeer gezellige mensen ontmoet. Ook heb ik nu wat extra vakantie adresjes zoals Santa Barbara (Californie, USA). Altijd handig. Om 9 uur was het tijd voor de internationale hermiet krab race. Na 2 rondes had de krab van Ryan de eerste plek veroverd. Het was echt lachen die krab race en we hielden er nog drankjes aan over ook.

1. Fam Faassen:
    27 mei 2011
    Ha Cor,

Wat een belevenissen, gewoon om jaloers op te worden.
    Ook prachtige foto's !!!
    Een hele fijne en veilige thuisreis !!
    gr. Rachel, Roy ,Jill en Jeroen